arrow_back Back to overview

Essensor opent 3e Research Center in de Rotterdamse regio

Hiermee verstevigen wij onze positie als marktleider en autoriteit binnen het Sensorisch Marktonderzoek in Nederland en kunnen wij invulling blijven geven aan onze groeiambitie. De exacte locatie wordt de FIA https://foodinnovationacademy.nl/ in Vlaardingen.

Sensorisch marktonderzoek wordt een nieuwe pijler binnen het portfolio van opleidings- en onderzoeksroutes die de FIA biedt. Op maandag 12 april jl. tekenden wij een samenwerkingsovereenkomst met de FIA en tegen het einde van de zomer openen wij dan een derde onderzoekslocatie in een nieuw praktijkopleidingsgebouw rond food in Vlaardingen. “We willen doorgroeien in Nederland en met deze derde vestiging in Zuid-Holland, in de FIA, voegen wij noodzakelijke onderzoekscapaciteit toe”, legt Jan-Willem Steunenberg, Client Director van Essensor uit. “De keuze voor het opzetten van een onderzoekscentrum in Vlaardingen is een bewuste, zegt Steunenberg. “We komen terecht in een actieve en aantrekkelijke foodomgeving. Een plek waar interessante ontmoetingen met bestaande en nieuwe zakelijke relaties gaan plaatsvinden, maar tevens een plek om kennis te halen en te brengen in samenwerking met de foodbedrijven en onderwijspartners van de FIA.
De ambitie van Essensor is om binnen de FIA, sensoriek nadrukkelijker op de kaart te zetten. “Samen met de onderwijspartners willen wij structureel meer aandacht vragen voor dit interessante en belangrijke vakgebied. Het belang van het sensorisch onderzoek wordt soms onderschat, terwijl een goed doorontwikkeld en sensorisch getest product zeer overtuigend kan zijn richting de consument. Aangezien ‘smaak’ een belangrijke factor is bij herhaalaankopen is het zorgvuldig, sensorisch testen in een vroegtijdig stadium dus van groot belang”. De FIA toont zich bijzonder ingenomen met de komst van Essensor. “Hiermee complementeren we een aantal schakels in de keten van voeding”, vindt FIA-bestuurder Alfred Bruin, “Sensorisch onderzoek is cruciaal voor veel maatschappelijke vraagstukken. Hoe leggen we als foodsector de verbinding tussen gezondheid en voeding? Hoe geven we ruimte aan het verantwoord genieten van voeding? Hoe kunnen we ingesleten voedingspatronen bijsturen om het bewustzijn te verbeteren? Allemaal vragen waarbij smaak en beleving erg belangrijk zijn om resultaten te boeken. Als partners van de FIA zijn we erg trots op het feit dat we nu ook de expertise van sensorisch onderzoek ‘in huis’ hebben en daarmee dus smaak en beleving professioneel en onafhankelijk kunnen koppelen aan de doelstellingen van ons samenwerkingsverband: vakgericht opleiden, onderzoek doen naar nieuwe producten en imagoverbetering” aldus Alfred Bruin. Ook onze opleidingspartners Lentiz, Albeda, Inholland en de universiteiten Leiden, Delft en Erasmus zijn hier erg enthousiast over, aangezien studenten in hun opleiding structureel in aanraking gaan komen met deze belangrijke aspecten rondom voeding. Voor de regio Vlaardingen is de komst van Essensor ook goed nieuws, weet Bruin. “We gaan met elkaar bouwen aan een groot netwerk van enkele duizenden consumenten die in consumenten panels betrokken worden bij sensorisch onderzoek. Essensor kijkt er naar uit om van start te gaan; “de samenwerking met het onderwijs is voor ons niet nieuw en omarmen wij van harte. Daarnaast brengen wij een breed netwerk mee richting de FIA; partijen die mogelijk op termijn ook in de regio zouden kunnen landen”, aldus Jan Willem Steunenberg.

Related posts