Historie

De geschiedenis van ESSENSOR gaat terug tot 1987 en bestrijkt ondertussen ruim drie decennia. In deze periode is ons bedrijf uitgegroeid tot de autoriteit en marktleider van het sensorische marktonderzoek in Nederland met onderzoekscentra in Utrecht, Wageningen en Vlaardingen. Daarnaast zijn wij actief binnen de meeste landen in West Europa. Momenteel werken wij nauw samen met onze samenwerkingspartners Wageningen Food & Biobased Research (sinds 2020) en de Food Innovation Academy (sinds 2021).

2024

Lancering aangescherpte visie Essensor; Growing towards a society with healthy and sustainable consumer behaviour through optimized product choices

2024
2023

Lancering van de SMAAKEXPEDITIE; een avontuurlijke training op weg naar professioneel proeven

Toekenning ISO norm certficering 20252:2019; voor zowel Essensor als smaakonderzoek.nl – periode 2023 – 2025

2023
2022

Winnaar MOA Award Marketing Research & Analytics bureau van het jaar 2022 – beoordeling door vakjury MOA

Lancering van smaakonderzoek.nl – een spin-off van ESSENSOR – focus op supermarkten en horeca groothandel

Acquisitie Centrum voor Smaakonderzoek (CSO)

Verstevigen marktleiderschap in Nederland – verdere groei door markt- en productontwikkeling in Nederland en Europa

2022
2021

Opening nieuw Research Center in Foodvalley Wageningen (Q1)

Officiële samenwerking met de Food Innovation Academy (FIA)

Opening nieuw Research Center in de Rotterdamse regio / Vlaardingen (Q4)

2021
2020

Officiële samenwerking met Wageningen Food & Biobased Research (onderdeel van de WUR)

Opening nieuw Research Center in Utrecht

Loes van Tiel lid van het Management Team ESSENSOR

2020
2019

Focus op multinationals en voedingsmiddelen bedrijven in Nederland en Europa met sensorisch consumenten onderzoek, sensorische expert panels en kwalitatief marktonderzoek

2019
2019

Visie – Streven naar het ontwikkelen van betere producten voor onze klanten / maximale aandacht voor gezondheid en duurzaamheid

2019
2019

Samenvoeging van ESSENSOR en OP&P Product Research. Lancering van nieuwe merkidentiteit ESSENSOR – Autoriteit en marktleiderschap in Nederland

2019
2018

ESSENSOR acquireert OP&P Product Research

2018
2017

MBI (Management Buy In) Jan Willem Steunenberg en start als client director

2017
2011

Oprichting European Sensorry Science Society (E3S) in Florence in aanwezigheid van Pieter Punter en Wim Vaessen

2011
2011

Sensorische Profgroep wordt onderdeel van de MOA – Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics

2011
2006

1e Sensorisch syposium in Nederland georganiseerd door de Sensorische Profgroep

2006
2003

ESSENSOR verhuist van Delft naar Foodvalley / Ede

2003
2002

1e druk van hèt sensorisch naslagwerk ‘Proeven van succes’ door de Sensorisch Profgroep onder voorzitterschap van Wim Vaessen

2002
1995

Start ESSENSOR door Wim Vaessen. Focus op Sensorische Expert Panels (enige in Nederland) en kwalitatief marktonderzoek

1995
1994

Oprichting Sensorische Profgroep door Pieter Punter

1994
1987

Start OP&P Product Research door Pieter Punter en Aimee Oliemans. Focus op sensorisch consumenten onderzoek en kwalitatief marktonderzoek

1987

Wil je hier meer over weten?

Neem contact op metJan Willem

Clients

Actueel